treton

Jag sitter med lite sånt därnt trams som här till jobbet.
Det som nu upptar min tid är att gå igenom hela nya sånghäftet för att konstatera att jag måste transponera om nästan alla låtarna för att kunna använda häftet.
Nåväl, allt nog.
För att inte behöva tänka så mycket identifierar jag högsta och ibland även lägsta tonen för att se om de ligger i ett okej intervall och vad jag annars kan göra åt det, tonartsmässigt.
En låt slängde dock ett par gruskorn i maskineriet.
Svenne Rubins gamla amazon.
Sjukt svängig låt, men den känns lite pipig i anvigen tonart, men jag konstaterade att hösta tonen inte är särskilt hög. Försökte då, tankspridd, komma på vad som var grejen. Turns out att den helt enkelt bara ligger lite högt ändå. Varför?
Jo, hela låten består istortsett av tre toner i melodin!
Det är ju helt sjukt.
Det måtte krävas ett geni att komma på en sån sak.
När jag tänker tretonsmelodier (melodier bestående av tre toner) är det ju snarare Spanien och Köp Varmkorv jag kommer på. (Jo, för Lunka På är faktiskt fyra toner....)

 

(Hade jag använt mig av kategorier i mitt bloggande hade det här inlägget nog hamnat under något i stil med "musiknörderi")


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin