art is...

Art is anything that reminds you to stay alive.

För många, många år sen zappade jag förbi en film som jag inte tittade på. Men en replik fastnade. Art is anything that reminds you to stay alive. Oj den fastnade. Jag vet inte riktigt vad det betyder. Men det sitter väldigt fast. Jag går och väntar och längtar efter stunden då det kommer falla på plats.
Men tills dess skulle jag bra gärna vilja se filmen. Om jag bara visste vad den hette...
Kanske kan ni, kära blogglovers, hjälpa mig?
Det var en sån där typiskt amerikansk film om en lärare som antagligen börjar på en ny highschool i ett ganska rough neighbourhood. En av eleverna, en svart kille, vill jag minnas, har en slags koja uppe på taket av sitt hyreshus. Läraren hälsar på honom där, och kojan är mer eller mindre tapetserad av teckningar och skisser. Jag minns inte riktigt, men kan väl gissa att läraren försökte säga till killen att han är duktigt och att han borde satsa på konsten eller göra nåt mer av den, och att killen då svarar att konst är inget att hänga i granen, nej, konst är egentligen vad som helst, bara det påminner dig om att leva.

Hjälp mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin