tevirkning

 

Nu!

Nu kommer den utlovade virkbeskrivningen. Jag hoppas det är nån som gillar´t.

Det här är alltså virkade yttermuggar till temuggar och latteglas utan öra, som bli varma att hålla i.

 

Jag har virkat utefter de muggar jag har, och som inte är samma som säljs på IKEA längre, så det är det jag utgår ifrån här, har man muggar eller glas med andra mått får man anpassa sig efter dem. Det är inte svårt.

Det hela bygger på att glaset/muggen är ganska rakt.

 

Okej.

Hela "muggen" virkas i ett stycke och i spiral, alltså inga avslutade varv. Ja, det där var bara nästan sant, den svarta borden upptill har jag faktiskt gjort för sig självt efter att ha avslutat själva kroppen.

 

Vi börjar nerifrån, men bottenplattan.

Lägg upp 6 maskor i en magisk cirkel.

Varje följande varvs rapporter upprepas alltså 6 ggr.

Varv 2 - *2fm i varje* - 12

Varv 3 - *1 fm, 2i1* - 18

Varv 4 - *2fm, 2i1* - 24

Varv 5 - *3fm, 2i1* - 30

Varv 6 - *4fm, 2i1* - 36

Varv 7 - *5fm, 2i1* - 42

Varv 8 - *6fm, 2i1* - 48

Varv 9 - *7fm, 2i1* - 54

 

Mät mot botten på din mugg, så här stora är mina, fortsätt öka efter samma princip om du behöver större, nöj dig tidigare om din mugg är smalare.

 

Nu virkar vi helt enkelt bara rakt upp. En fast maska i varje, inga ökningar.

Första varvet virkas i bakre maskbågen, för att få en snyggare kant.

Det är inte svårt, men man kan hoppa över det om man vill, så klart.

Bild på hur det ser ut att virka i bakre maskbågen:

 

Virka så många varv som du vill ha. Förslagsvis så pass högt att det går att hålla i muggen med alla fingrar.

Antingen kan man nöja sig som den är, eller så kan man virka på en kant i avvikande färg. Eller ja, i samma färg, om man vill.

Jag valde att avsluta själva kroppen med en smygmaska, och sen virka på med svart, för att inte få det där tydliga hoppet där nya färgen kommer in.

Jag virkade först ett varv med fasta maskor och sedan ett varv med stolpar.

Tre luftmaskor får bli den första stolpen när första varvet är klart, för att liksom nå upp till stolpraden.

Fäst ihop med en smygmaska, tag av garnet, dra igenom och fäst alla trådarna.

 

Så gjorde jag, och jag hävdar som oftast att man får göra precis som man vill.

Så det så.

Men om man (du) blev inspirerad av detta och gör något liknande får du gärna länka eller så där, så jag får se, för jag är så nyfiken så.

Och återigen, om något är oklart - hojta, så ska jag försöka förklara bättre.

 

Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin