tänk va mycket som kan gå fel, egentligen...

 
I fredags hade jag ont i ryggen, fortfarande. Det som började i lördags förra helgen.
Men det var liksom ingen fara.
Framåt midnatt gjorde jag mig iordning och la mig, medan jag låg och läste Naruto fick jag mer ont i ryggen och ont i magen. Klockan ett stod jag inte ut längre, ringde akuten som ville att jag kom in, ringde och väckte mina föräldrar eftersom jag inte vågade köra bil själv. Fick syn på mig själv i spegeln och blev livrädd.
Medan jag väntade på skjuts kräktes jag av smärtan.
In på akuten, massa prover, en underbar smärtlindrande spruta i skinkan, lång väntan.
Halv fem åkte mamma och pappa hem och jag fick stanna kvar.
Fler prover, dropp, väntan.
Halv sju blev jag inlagd på akutvårdsavdelningen, fler prover, antibiotika intravenöst.
Lyckas slumra nån kvart här och där.
Skiktröntgen och ultraljud för att kolla njurar och urinblåsa.
På röntgen hittades en förändring i ryggraden - undersökning av armar och bens känsel, reflexer, rörlighet.
Framåt eftermiddagen, efter ytterligare en intravenös antibiotikados blev jag utskriven med otäck medicin. Ska kallas till magnetröntgen av ryggraden i veckan, men tills vidare är det "bara" njurbäckeninflammation.
 
Jag åkte hem till mamma och pappa för att bli lite ompysslad. Bror med fru och barn kom förbi med kramar, rosor och konvalescenslektyr.
Inatt har jag sovit i bäddsoffan i mitt gamla flickrum och vaknade på morgonen av det välbekanta ljudet av skata på brandstege.
 
Ungefär där är jag nu.
Fortfarande nerbäddad i soffan med mammas laptop.
Läser bloggar, tittar på Ellen DeGeneres show och dricker te.
Mår helt okej, men trött och blir rädd för minsta lilla som gör ont i ryggtrakten.

I tisdags började jag fundera på om jag kanske eventuellt hade urinvägsinfektion, men var inte säker så jag avvaktade. Det kommer jag inte göra om, det kan jag lova.
Nästa gång kommer jag kräva att få kissa i en burk direkt!
 
Var rädda om er, vänner.
Och drick mycket. Te. Drick mycket te!

Kommentarer
Tant Trassel säger:

Men USH då gumman! Förstår att du blir rädd. Rygge. E ju lite känslig o TÄNK om dom missat nåt lixom. Krya pårre!

Svar: ja, det är inte det roligaste jag har varit med om...Både njurarna och rygg med ryggmärg och nerver är ju lite läskigt.
Men njurarna ska det väl vara ordning på nu med medicin iaf, och magnetröntgen i veckan ska ju dubbelkolla ryggen också....
tills dess får jag stå ut :P
maja

2012-10-14 | 15:47:17
Bloggadress: http://trasseltofs.blogspot.com
Anneli säger:

Då hoppas jag av hela mig att det bara är njurbäcksinflammation...å inga saker på c det har vi tillräckligt av!!!!

Passa på ordentligt att bli ompysslad och mysa flickrummet för det är du värd <3

Svar: ja, c tänker jag inte låta vara med! Det här är eländigt nog värre får det inte bli.
maja

2012-10-14 | 19:57:27
Rikard säger:

AJ... Ryggsmärtor är aldrig kul.

I vintras fick jag åka ambulans in till Falun med våldsamma smärtor i ryggen, det kändes som att nu är det "godnatt på riktigt".
Enligt läkarna rörde det sig antagligen ("bara") om sträckta ryggmuskler. (Jag hade dagen innan hjälpt far att sätta på snökedjor på traktorn.)

Fick en dos av det starkaste morfin huset hade att erbjuda, sov en natt på akuten och blev hemskickad med tre sorters tabletter och en uppmaning att kontakta sjukgymnast. Ingen röntgen. Blev bra efter ett tag.

Jag vet inte hur dina smärtor känns, men bara ordet ryggont får mig att rysa av obehag.

Håller tummarna för att du återhämtar dig så fort som möjligt. KRYA PÅ DIG!


Svar: ja, hu, ja, man kan ha roligare än ont i ryggen.Jag håller tummarna för att magnetröntgen visar att inget är fel, att det "bara" var/är njurarna....
Tack :)
maja

2012-10-14 | 22:09:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin