Så vart jag plötsligt ett år äldre.

Bara så där! Va?...


Födelsedagslooken.

Jag brukar tycka att det här med att fylla år är jobbigt, att åldras, och vad har jag egentligen gjort?
Men den här gången kändes det faktiskt ganska bra.
Skönt det.

Jag vaknade för första gången utan att vänta på att nån skulle komma och sjunga för mig. Det kändes lite konstigt. Vuxet antar jag.
Jag gav mig snabbt i kast med att sätta en deg. Bröd, färskost och sallad skulle tillverkas under dagen.



Färskost är superenkelt att göra själv.
Jag hade vanlig youghurt hemma. Naturel naturligtvis. Hällde lagom mycket (det är lite mer än vad man tror) i en kastrull, lät den bara precis börja bubbla, då ser man att den skär sig. Då stjälpte jag över youghurten i en silduk. Kaffefilter sägs vara perfekt, men det har jag inget hemma, så jag la en diskhandduk i en sil över en bunke.
När kletet har runnit av i ett par timmar har man två bra saker. Vassle i bunken som är hur bra som helst att frysa in och sedan använda som degvätska. Jag hade redan bakat mitt bröd så jag kunde inte använda den direkt. Kvar i silen/duken/filtret är själva färskosten. Kleta över den i någonslags skål och smaksätt.
Jag använde gräslök, örtsalt och vitlök. Jättegott, jättenkelt och jättebilligt.

Jaha, sen kom hela familjen. Med paket =)


Bland annat så hade mamma stickat en tröja till mig.
Oh, nu är det nästan så jag längtar till hösten.
Eller åtminstånde en sval augustinatt.

Storebror... Han är inte som andra. Han skulle skära bröd idag. Sen var det blod överallt. På skåpen, på spisen, på fönsterrutorna, på elementet och bakom elementet, på golvet, på mina kläder, på osten...
Suck...
När vi väl torkat bort allt och fått på plåster och brett mackor satt han förnöjd i soffan och åt och lyckades tappa sin smörgås...

Ja-a, hur lyckas man?!


Mmm, jordgubbar.


Nu ikväll har jag firat mig själv med att spela cello.
Jag förstår mer och mer hur otroligt vackert det instrumentet är.
Synd att jag inte insåg det när jag var någorlunda bra på att spela...
Nåja...

Jaqee är inte så tokigt att lyssna på heller...


Trackback
Follow on Bloglovin