dagens tips.

Underbaraclara har en av de bästa bloggar jag vet. Hon skriver bra, klokt, argt, fint, vackert.... Tar vackra bilder och har en humor jag uppskattar.

Och så vidare, och så vidare, jag har länkat till henne förr, för ja, jag gillar bloggen som tusan, helt enkelt, och vill dela med mig.

Idag satt jag och läste lite av hennes äldre inlägg för att försöka höja mitt humör, och hittade detta inlägget:

 

"Nu vill jag tipsa om världens bästa uppfinning: Menskoppen! Den är billig, skönare än andra skydd och dessutom fantastiskt miljövänlig. Alla jag känner som använder den är så vansinnigt nöjda. Den är helt enkelt genial. Anledningen till varför ni kanske inte har hört om den är att sanitetsprodukter är en miljardindustri. Och om tjejer slutade konsumera bindor och tamponger och investerade i en menskopp skulle det vara en katastrof för den branchen. Men fantastiskt bra för miljön! Och för den egna hälsan.

En menskopp håller i tio år och kostar ungefär 280 kronor. Som ni förstår är det ju ungefär tusen procent billigare än vad vanliga sanitetsskydd skulle kosta under tio år. Till skillnad från tamponger så finns det inga kända fall av den farliga förgiftningssjukdommen Toxic Shock Syndrome, då menskoppen inte stödjer tillväxten av bakterier.

Läs mer och beställ här

Ja gör det"

 

Bland kommentarerna hon fått på detta inlägg fanns bland annat en uträkning på att man som kvinna under sina fertila år sparar ungefär 49´000 kronor på att köpa menskopp istället för "vanliga" mensskydd...

Bara en sån sak.

Jag har försökt skriva om koppen förut, men inte riktigt fått fram mitt budskap tror jag. Jag har en länk här på bloggen, i vänsterspalten. Det är en grymt bra grej, och väldigt, väldigt värt att köpa. Och ha. Och använda.

Man vänjer sig snabbt vid att vara mycket, mycket mer bekväm.

Värt.

 


Trackback
Follow on Bloglovin