dagens litterära utsvävning

 

För det första: hyllningshymn till biblioteket! Och då menar jag biblioteket som företeelse, inte något särskilt sådant.
Så himla bra grej. En sann skattkammare. All denna rikedom och vem som helst får ta del av den. Jag brukar låna både skönlitteratur, både i pappersutgåva och ljudbok, facklitteratur, och musik i både inspelad version och noter.

Jag är inte your average bokslukare, även om jag ibland önskar att jag var, när jag är inne i ett läsflow. Det är något nästan trolskt med böcker. Skönlitteraturen är små världar att upptäcka, facklitteraturen är (olika) stora sanningar att lära. Jag tycker att det är skithäftigt.

Och nu till dagens boktips. Växla ner! har jag tipsat om förut. Jag läste den i somras, på gotland, och läste valda delar ur den igen ikväll och fastnar för logiken och välmåendet.
Boken handlar om att man inte måste konsumera så mycket som samhället säger åt dig. Och därmed behöver man kanske inte heller jobba ihjäl sig. Gör man av med mindre pengar behöver man mindre pengar och tjänar en massa tid, tid som kan ägnas åt roliga saker, saker som får dig att må bra.
Karin Lilja tipsar och inspirerar. Det är inget färdigt koncept, men tankar och idéer.
Paradoxalt nog valde jag att köpa boken, inte låna den på biblioteket, för att kunna göra understrykningar, kommentarer och hundöron. Och för att, som ikväll, kunna återläsa mina favoritstycken, de stycken som tilltalade mig extra mycket.
Ja, det var väl ungefär det jag hade på hjärtat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin