Mormor

Mormor sitter
med nykammat hår
och vilar i sena kvällen.
Hon är så trött, ack så trött
har knogat hela dagen.
Då kryper jag upp
i mormors knä
och kysser henne på kinden.
"Snälla mormor
berätta för mej
en saga om nordanvinden,
om killingen med bjällror av gull
på alla sina små fötter,
om jätten som är så hemsk och ful
med fingrar som knotiga rötter.
och bilen som tutar
med tuta av gull,
berätta, mormor,
för kärlekens skull.
Berätta alla sagor du vet,
berätta varendaste hemlighet."
Och när jag somnar
så drömmer jag
så många vackra drömmar.
Jag går med min killing
i sagans land
och leder honom i silkeband
till alla små bäckar och strömmar.

Helga Henschen / Farideh Eblaghian

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin