extra höga sängben

Jag har nämnt min fantastiska säng i några blogginlägg. Den är galet skön, let me tell you.

En sak som är sjukt fantastiskt bra med den är att jag har 40 cm höga sängben. Inte nog med att det på nåt vis känns lite extra lyxigt att få lov att klättra upp i sängen så får jag plats med halva mitt bohag under sängen. Jag har 25 kvadrat att få plats på, så varje skrymsle är guld värt.

Jag har fått frågor om vart jag hittat mina höga sängben, folk som letat men inte hittat. Let me räta ut era frågetecken.
Saken är den att jag inte heller har hittat några 40 cm´s sängben. Jag letade och letade ända tills jag gav upp. Jag hade en omgång 20 cm´s hemma, så jag köpte en omgång till.

På ena uppsättningen sågade jag av "klykan", fästet liksom, slipade ner kanten, hade på massa trälim och satte ihop de avsågade benen med de hela benen. Efter typ ett dygn drog jag i två rejäla skruv i kors över skarven, så att säga. Kanske borde man använda nåt slags vinkeljärn, fast platt, jag vet inte vad det heter, men jag hade inga så jag sket i det.

 

 

Det visade sig när jag hade köpt andra uppsättningen sängben att de inte var av samma träslag som min första uppsättning, och jag orkade inte åka och byta, tyckte inte att det spelade så himla stor roll, man ser ju ändå att där är en rejäl skarv.

Och jag hade sen förut en sängkappa som hänger ner, nästan ända till skarven. Ser man det uppifrån, vilket man oftast gör, eftersom man oftare står upp än sitter på sovrumsgolvet (eller det kanske bara är jag...) då syns det inte i alla fall. Kanske borde jag sy en ny kappa som räcker ända ner till golvet, men det skiter jag i. Jag tycker det duger gott och väl så här.

Jag är inte den som är så värst bekväm med att göra reklam för stora kedjor med enorm ekonomi att själva göra sin marknadsföring, men jag tycker ändå att det kan vara värt att nämna att IKEA har käcka tygbackar som är typ 36 cm höga i vilka man kan få plats med det allra mesta.

Lakan, extra filtar, soffkuddar som inte får plats i soffan som inte får plats i lägenheten, tyger, pysselmatrial, väskor, skor, julpynt...

 

 

 

Till en extra hög säng behövs ett extra högt sängbord. Jag köpte en barpall. Jag byggde ett par hyllplan. Sen köpte jag sjukt mycket tidningar och skit och belamrade sängbordet med. Precis så som det ska vara.

 


Kommentarer
Anna säger:

Tack så hemskt mycket för din lösning på problemet med för låga sängben, jag tar den rakt av till min dotter!!!

2011-07-11 | 19:35:10
sessy säger:

glad att vara till hjälp! :)

lycka till!

2011-07-12 | 10:19:02
Bloggadress: http://sjomajlin.blogg.se/
c säger:

Hej!

Har tänkt på att göra så men varit lite osäker att det inte skulle hålla. Har du 4 eller fler ben?



fin blogg! :)

2011-07-24 | 17:45:34
sessy säger:

tack så mycket.

Jag har fyra eller åtta ben, beroende på hur man räknar.

2011-07-24 | 18:02:47
Bloggadress: http://sjomajlin.blogg.se/
c säger:

alltså är det hållbart? alla jag pratar med säger att det inte kommer hålla :S

2011-08-13 | 16:25:06
sessy säger:

jag vågar inte ge några garantier, men för mig har det hållt utan några som helst problem och det är snart två år sen jag byggde dem.

Iochmed att kraften går rakt ner så blir det ju liksom "ingen belastning" på själva skarven, så att säga.

Men man ska kanske inte förvara finporslinet under sängen, utifallatt...

2011-08-13 | 19:13:29
Bloggadress: http://sjomajlin.blogg.se/
emma säger:

Du är gryyyyym!

Tack tack tack!

Funderat i evigheter hur jag ska bygga upp min och min sambos säng här hemma!

Undrar dock håller detta bra, uppfinningen lär vara beprovad vid detta lag?:)



2012-05-25 | 16:52:10
sessy säger:

haha, tack!

jag säger som jag tydligen sa i augusti, att jag vågar inte ge några garantier, men jag har inte haft några problem alls med sängbenen, mer än att man får dra åt bultarna som de sitter fast med, ibland, men det får man ju oavsett benlängd.

2012-05-25 | 23:16:00
Bloggadress: http://sjomajlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin