kyckling

Jahaja, du kanske är en av dem som är påskledig redan? (Ja, jag jobbar idag)
Kanske precis lagom att virka en påskkyckling eller två. De går ganska snabbt faktiskt.



Det här är alltså mitt första försök på att skriva ner hur jag gör när jag bara hittar på.
Så det är väl lika bra jag börjar med att säga - hojta om nåt är oklart, så får jag försöka förklara bättre!

Jahapp.
Vi börjar med kroppen. Vilka färger och så där du vill använda lägger jag mig inte i, men jag har använt gult, dårå. Och så virkar vi runtruntrunt, i så kallad spiral. Inte fram och tillbaka, alltså.

Lägg upp fem fasta maskor (fm) i en magisk ring eller fem fm i samma maska.
Nästa varv virkas 2 fm i varje maska - 10 maskor
Tredje varvet - *1fm, 2i1* - 15 maskor
(Alltså, det som står mellan stjärnorna upprepas varvet ut, i det här fallet fem gånger. 2i1 betyder två maskor i samma maska, alltså en ökning. Och sista siffran är hur många maskor det ska finnas på varvet när man kommit runt. Så här brukar mönster/beskrivningar se ut, på ett ungefär.)
Varv 4 - *2 fm, 2i1* - 20 maskor
Varv 5 - *3 fm, 2i1* - 25 maskor

När vi väl kommit upp till 25 maskor virkar jag rakt upp, alltså inga fler ökningar, tills jag känner att höjden är lagom.
Då börjar jag göra ihoptagning/minskning.
Det kan vara klokt att fästa tråden i botten innan man kommer till minskningen.
Jag vill inte att minskningen ska bli för brant, så jag gör den lite på känn, men ungefär så här, och nu börjar jag för enkelhetens skull räkna om varven från ett för att visa. Intagningen görs förresten så här, hämta upp garn genom nästa maska (som vanligt) men istället för att sedan göra ett omtag och dra igenom så hämtar du garn genom ytterligare nästa maska också, sedan omtag och dra igenom alla tre öglor på nålen. When two becomes one.
Alltså, intagsvarv 1 - *2 tillsammans (tills), 6 fm* - ca 22 maskor
Varv 2 - *2 tills, 5 fm* - 19 maskor
Varv 3 - *2tills, 4 fm* - 16 maskor
Varv 4 - *2 tills, 3 fm* - 13 maskor
Avsluta här med en smymaska och ta av garnet med lite marginal att sy ihop med.

Kammen på kycklingen gör jag lika lång som öppningen i kroppen/huvudet är. Avrundat blir det alltså 6 maskor.
Kammen virkas fram och tillbaka enligt följande:
Lägg upp 7 luftmaskor (lm)
Vänd och börja virka i andra maskan från nålen, en fm i varje - 6 maskor
Vänd och istället för en lm som vändmaska virkas 3 lm, en fm.
3 lm mellan varje fast maska varvet ut, tag av garnet, dra igenom och fäst.


Vingarna virkas ungefär som kammen:
Lägg upp 5 lm, vänd och börja i andra maskan från nålen, 1 fm i varje - 4 maskor.
Vänd och gör 6 lm mellan varje fast maska.
Tag av garnet, dra igenom och fäst. Spara gärna ändarna för att sy fast vingen på kroppen med.
Gör en till, likadan.


Benen är helt enkelt luftmaskor. ca 20 stycken, efter tycke och smak.
Ena änden syr jag ihop en liten bit för att göra en liten fot, när jag fäster den trådänden.
Två likadana.

Näbben är jag inte helt säker på hur jag gör, om jag ska vara ärlig. Ungefär så här;
Lägg upp 3 lm, vänd virka 2 fm, vänd utan vändmaska och virka 1 fm. Tag av garnet och dra igenom.


Nu är vi framme vid monteringen. Jag har ärter i mina kycklingar för lite go´ tyngd.
Fyll kroppen med valfri fyllning.
Sy ihop öppningen samtidigt som du syr fast kammen.
Sy på vingarna i lämplig höjd och förslagsvis ganska symetriskt.
Sy på benen.
Sy dit näbben.
Brodera några svarta stygn till ögon.
Ha en fantastiskt trevlig påsk :)

Hojta om något är för mystiskt!
Om du använder beskrivningen är jag hemskt nyfiken på att se hur din kyckling blev. Länka! :)

Kommentarer
Emma säger:

Här hos oss sitter det två söta kycklingar i fönstren och tittar ut på snön. Tack fina du för trevlig samvaro och fina påskpresenter!

2012-04-07 | 09:01:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin