mysar

Jag gav bort ett påskägg igår, och i det låg bland annat kycklingar

och en bamse och en pippi.

Jag har fått för mig att det vore kul att dela med mig av hur jag hittar på saker och så här i påskledigheten så kanske det är nån som letar efter nåt att hitta på med fingrarna.

Det här pysslet kanske lämpar sig bäst för nån som känner ganska små människor.

 

Jahapp, så här var det, jag hittade en bild någonstans på det stora internätet.

Jag tänkte "det där kan ju inte vara så svårt. Hmm.. Jag vill göra bamse."

 

 

 

 

 

Grunden är alltså en helt vanlig, fast ganska stor mormorsruta.

Brunt i mitten för axlar och bröstkorg, och sen byx-blå tills det känns som att rutan är lagom stor.

 

Kroppen är inte så märkvärdig, men huvet får man lägga lite mer energi på.

Huvudet är en boll i grunden, den virkas runt i spiral ungefär så här:

Lägg upp 6 maskor i en magisk ring

Varven blir alltså 6 rapporter.

Varv 2 - 2fm i varje maska varvet ut - 12

Varv 3 - *1 fm, 2i1* - 18

Varv 4 - *2 fm, 2i1* - 24

Varv 5 - *3 fm, 2i1*- 30

Varv 6-10 - 5 enkla vav - 30

Varv 11 - *3 fm, 2 tills.* - 24

Varv 12 - *2 fm, 2 tills.* - 18

Varv 13 - *1 fm, 2 tills.* - 12

Avsluta med en smygmaska, tag av garnet.

Stoppa huvudet med vadd eller bumull eller garnstumpar...

Snörp/sy ihop öppningen.

 

Öronen:

Lägg upp 8 maskor i magisk ring, tag av garnet, dra åt.

Eller gör åtta luftmaskor och sy ihop i en ring.

Sätt gärna ett par stygn genom ringen så örat blir stabilt.

Gör två likadana.

 

Nosen görs som en liten kulle som sedan sys på huvet.

Lägg upp 5 maskor i en magisk ring.

Varv 2 - 2 fm i varje - 10

Varv 3 - *1 fm, 2i1* - 15

Varv 4 - ett enkelt varv - 15

avsluta med en smygmaska, tag av garnet, dra igenom.

 

Montera, alltså sy fast huvudet mitt på mormorsrutan/kroppen. Montera sedan öronen och nosen på huvudet. Stoppa eventuellt nosen med en liten garnstump.

 

Luvan får man lov att virka lite på känn, hur stor den ska vara beror ju liksom på hur långt det är mellan öronen. Börja från toppen.

Lägg upp 5 maskor i en magisk ring.

Öka cirka 3-4 per varv tills luvan är lagom stor. Mät mot huvudet.

Avsluta med en smygmaska, tag av garnet.

Gör en liten garntofs och sy fast i toppen.

Sy på luvan på huvudet.

 

Hängslena görs av luftmaskor, mät mot mormorsrutan hur långa de ska vara, gör två likadana.

Sy fast dem med blått i båda ändar, och brodera sedan med gult för knapparna på bröstet

 

Brodera ögon, ögonbryn, nos och mun.

 

Armarna! Armarna hade jag glömt när jag la upp detta första gången, så det får jag fylla på med nu.

Armarna har jag påtat i all enkelhet, och sen bara sytt på. Vill man inte påta får man virka, nemas problemas.

 

Klart!

Sen är det bara att hitta på andra figurer, och göra ungefär likadant, fast annorlunda. Så det passar.

Pippi kan ju inte ha björnöron, ju.

 

 

 

 

 

Hojta om nåt är oklart!

Dela med dig med ditt verk om du testar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin