blåbärspaj?

 
I fredags när jag satt och rensade bär vart jag sugen på paj, men inte särskilt sugen på att ställa mig och baka en blåbärspaj. Så jag hittade på en egen.
Eftersom mitt påhitt blev riktigt bra tänker jag dela med mig av det;
Börja med att steka ihop havregryn med smör och socker. (Gott att äta som det är! Enligt vissa källor kallas detta salva.)
När grynmassan fått lite styrsel hävde jag ner lagom mycket bär i stekpannan och lät det liksom koka ihop.
Allt efter tycke och smak! Jag avslutade med ett lager gryn och socker uppanpå för att det skulle bli mer likt paj.
Jag tycker om att ha vanilkesella istället för vaniljsås, testa det vettja, om du inte har testat.
 
Som sagt, "salvan" kan man gott äta som den är, eller testa olika smaker i. Man kan göra något som liknar äppelpaj med kanel och kanske lite vanilj på samma sätt som denna blingonpaj, det passar väl bra så här i september.
Använd förresten gärna en teflonpanna hellre än en välinkryddad gjutjärnspanna om du lagar mat med mycket krydda, som kanske inte gör sig lika väl ihop med sötpaj.

Det var allt för matbloggen för det här året.
Tack för visat intresse.

Kommentarer
Bera säger:

Typiskt bra med salva!

2013-09-09 | 19:01:58
Bloggadress: http://bera.webblogg.se
Helena säger:

Tack för tipset!

2013-09-09 | 20:22:49
Bloggadress: http://roe.laff.se
Rikard säger:

Ser riktigt smarrigt ut det där. Jag har inte plockat något själv än i år, men av det jag har sett när jag har rekognoscerat så verkar tillgången på blåbär ovanligt nog ganska god.

På tal om salva, jag minns inte om du gav något omdöme om kådsalvan tidigare, sett till effekt/resultat. Jag är nyfiken på vad du tyckte om den.

Svar: här i södern skulle det inte finnas några blåbär alls sas det, och det är inte jätte gott om dem, men det räcker till mig!
Ja, salvan får gott omdöme! absolut!
Tack så mycket! :)
maja

2013-09-09 | 22:45:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin