God jul

I dessa tider av konsumeringshysteri är det en fröjd att slå på radion och lyssna till hjältarna i musikhjälpen och bli påmind om att det kanske finns någon annan, någonstans som kanske inte får en enda julklapp, och det är det minsta problemet för honom eller henne.
Det är inte bara malaria och musikhjälpen/radiohjälpen som är brinnande aktuella, det finns mängder av problem som är helt lösbara. Alltså, malaria, exempelvis, var ett stor problem i europa för en massa år sen, men eftersom vi lyckligt lottade själar som föddes i denna del av världen hade pengar (från början på grund av att det europeiska klimatet passade bra att odla baljväxter i) så kunde man utrota malarian och dess framfart.
Men alla är inte så lyckliga.
Varje minut, året runt dör två barn i malaria, bara för att vi rika/feta västerlänningar inte orkar resa på oss.
Nu tar jag i, men jag är faktiskt gråtfärdig här, på denna sidan skärmen.
Jag önskade nyss en låt i musikhjälpen och skänkte därmed tillräckligt med pengar för att bota 20 barn med malaria.
Detta säger jag inte för att skryta eller för att slå mig över bröstet och tycka jag är duktig.
Jag menar bara att det är så enkelt.
Kom igen, en hunka liksom, skippa en pizza och rädda 20 barn!
Här står det hur du kan göra.

Idag räknade jag på att jag nog faktiskt är klar med julklappsinköpen.
De faktiska julklapparna är inte riktigt klara, men lite pyssel måste ju alltid finnas kvar.
Detta ville jag fira genom att ge en "julklapp" till någon annan, och ja, till viss del även till mitt samvete.
I Unicefs gåvoshop finns massor att välja på.
Exempelvis 28 doser poliovaccin, 10 kilo gröt, 134 påsar vätskeersättning och ett myggnät för bara 230 kronor totalt!

Röda korset, Rädda barnen, Ria, Läkare utan gränser, Erikshjälpen, listan kan väl i princip göras hur lång man vill.
Se nu till att få tummen ur och fira en lite godare jul i år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin