dagens onödiga ordklur

Jag hakar ofta upp mig på ord och meningar och roar mig ofta med att klura på hur ord har skapats och vad de bokstavligen betyder.

Efter en facebookstatusuppdatering jag läste för några dagar sen då någon skulle "rätta svenskauppsattser" så funderade jag på det uttrycket.
En uppsatts är väl en sak, men om läraren ändå sitter och rättar allas prov, vad spelar det då för roll att man har pluggat, om alla ändå får alla rätt?
Va? Onödigt...

Ja, och imorse när jag vaknade jag tittade ut på ovädret genom mitt fönster, då tänkte jag på just det.
O-ord är väldigt roliga.
Otyg, i dess bokstavliga betydelse, det är rätt mycket det. Jag är ett otyg, min dator är ett otyg, min stol är faktiskt delvis gjord av tyg, så den är nog inte alldeles  ett otyg, men mina köksstolar är inte ett dugg gjorda av tyg, så de är väl också ena rediga otyg då, antar jag.
Och oväder.
Pippi Långstrump säger ju, det är nog på det där kafferepet, att "vi ska va glada som har nåt väder alls, det är inte alla som har det".
Ponera att hon har rätt, isåfall är det väl de som har oväder och inte vi, vi har väl snarare mer väder än vanligt?
Jag läste just ett blogginlägg om vädret, eller ovädret. Dock var det felstavat till Ovärdret, det tycker jag nästan var mer sant, för nog är det bra ovärt det här vädret...

Kommentarer
pälä säger:

ska man verkligen rätta uppsatser om man själv skriver "uppsattser"?

2010-02-23 | 08:27:16
maja säger:

hahaah, ajdå! :P

2010-02-23 | 08:32:49
Bloggadress: http://sjomajlin.blogg.se/
Storebror säger:

Och om man ska peta till det lite extra så heter det ju faktiskt svenskuppsatser, d.v.s. vanlig gammal hederlig förledsbestämmning där förledet modifierar stammen i det sammansatta ordet. Svenskauppsattser är ju en felaktig, om än vanligt förekommande, sammanslagning av ett adjektiv som skulle skilja de uppsatser som härstammar ifrån nationalstaten Sverige ifrån t.ex. Polska, Zimbabwiska eller Uruguayska uppsatser.

2010-02-27 | 22:36:43
maja säger:

så sant så...

2010-02-28 | 11:19:51
Bloggadress: http://sjomajlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin