julklappstips och i-cord

Jag har många roliga julklappspyssel på gång. Flera är klara och dokumenterade för att bloggas och tipsas om, och allra helst hade jag ju velat tipsa före jul, så klart.
Men det går ju bara inte...
Om man letar efter julklappstips här får jag helt enkelt hänvisa till kategorin "någon slags kreativ ådra".
 
Med det sagt blev jag påmind i en kommentar om något jag glömt.
Jag tänkte ju visa hur jag gjorde mina hörlurssladdar.
Man kan ana hur det går till här.
Jag tror att det heter i-cord, sök på det så hittar du säkert filmer och instruktioner, om mina bilder inte duger :)
 
Eftersom mina sladdar redan är instickade visar jag utan sladd. Det går nämligen fint att sticka snoddar till nåt helt annat, att trä genom luvan på myströjan eller använda som presentsnöre eller hänga upp pepparkaksformar i köksfönstret med. Vad vet jag.
 

Börja med att lägga upp tre maskor på strumpstickor.


Börja sticka på fel sida, dra garnet bakom maskorna.


Sen är det bara att forsätta så. Sticka bara räta maskor och
vänd aldrig arbetet, dra garnet bakom och flytta arbetet från vänster till höger på stickan.
Om du stickar in en sladd stickar du alltså maskorna framför sladden
och drar sedan tåten bakom sladden. Runt, liksom.


Fortsätt så långt som du vill ha.
Maska av och dra igenom garnet, fäst och använd.
Med eller utan sladd.
Eller med en ståltråd som kärna så att den går att forma i ord eller julehjärtan. Lite så här.
Knyt fast vantarna i varsin ände och trä genom jackärmarna, vettja.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin