fackförening för bövelen!

Eftersom jag stångats lite (...) med facket se i somras skulle jag vilja dela med mig av min farmors fars berättelse, nedtecknad av min far;
 
"Förutom torpet och skogsarbete arbetade morfar Johan på sågen nere i Stockaryd. Det gällde ju att få ihop pengar till en stor familj. Lönen för en sågverksarbetare var inte mycket att komma hem med och arbetarna knorrade. De utsåg Johan till sin talesman för han hade ett rykte om sig att vara orädd för överheten.
 
Nåväl, han stegade in gos direktören vars namn sviker mig för ögonblicket och lade fram arbetarnas syn på det hela, dvs svårigheten att försörja sig på den allt för knappa lönen.
-Nå vad ska jag göra åt det då? sa direktören.
-Vi måste få påökt!
-Det kan ni glömma, det blir att dra åt svångjora istället.
Men gubbarna gav sig inte, efter en tid gjorde morfar ett nytt försök, men fick samma avsnoppande arroganta svar. Då svarade Johan att då fick dom väl kalla på facket då.
-Ja gör du det. Dom sitter i Jönköping och vad bryr de sig om en liten såg i Stockaryd?
 
Men mor Ingeborg har berättat att det var ett fasligt sprung uppe på Backen så snart det blev mörkt på kvällarna. männen samlades i köket och hade överläggning. Efter ett flertal sådana möten var det alldeles extra mycket hysch-hysch en kväll, för då kom en ombudsman från Jönköping med tåget till Stockaryd.
Han möttes på stationen och smusslades upp till Backen.
Två veckor senare kom någon cyklande med telefonbud nere från Stockaryd att nu var allt registrerat och klart.
Så dagen därpå gick Johan in till direktrören och begärde påökt för alla gubbarna på sågen.
Direktören sa bara - Ekström vet vad jag sagt om det där.
-Då lämnar vi över frågan till facket då.
-Ekström vet vad jag sagt om det också.
-Jo då, men nu är det skillnad för vi har bildat en fackförening och ombudsmannen från Jönköping väntar vara på ditt svar innan han åker ner hit.
-Fackförening, för bövelen, hellre bränner jag ner hela skiten! sa direktören och körde ut morfar.
Två nätter senare brann sågen ned till grunden. Jobben var borta, men den första fackföreningen i Stockaryd vad bildad."

Kommentarer
Rikard säger:

Min far jobbade fackligt under närmare tio år. Han har slutat nu, efter att kroppen sagt ifrån ordentligt. När det var som mest intensivt så satt han i 66 löneförhandlingar inom loppet av 3 veckor.

2013-10-01 | 22:48:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin