trefilmskoftan

Detta är en variation av Trefilmströjan.
Det tar lite längre tid att sticka koftan, om man, som jag, är lite långsammare på att sticka aviga varv,
livet stickas fram och tillbaka.
Det går åt cirka 13 nystan (drops eskimo), stickor nr 9, precis som tröjan.

Lägg upp 110 maskor, sticka 5 varv rätstickning, därefter slätstickning upp till armhålan,
så när som på fem maskor rätstickning först och sist på varje varv.
Ungefär i midjehöjd, maska av två maskor i ena sidan, lägg upp dem igen på nästa varv,
detta blir öppningen för knytbandet.

 

Sticka ärmarna enligt Trefilmströjan;

-Lägg upp 26 m på rundsticka nr 9 (strumpstickor nr 9 kan behövas i början)
-Sticka 10 v resår *1r-1a*
-Slätsticka och öka första v var femte m, tot 31 m på rundstickan, slätsticka 30v.
-Öka varannat varv tills 45 m på stickan. Sticka ett par v till tills hela ärmen totalt är ca 65 v.
Eller så långa du vill ha dem.

 

Jag ökade till 50 maskor och ca 75 varv långa, för att inte få för snäva ärmar.

 

-Maska av 10 m på varje ärm. Maska av 10 m på varje sida på stora rundstickan
medan du trär ärmarna på stora rundstickan och passar de avmaskade partierna mot varann.
Det blir 40 m bak och 40 m fram. Ärmarna på sidorna. Allt på en rundsticka.
Det blir två hål under armarna som sys igen sen.
-slätsticka 5 v med de 150 maskorna som nu sitter på stora rundstickan.

 

För koftan - sticka 25 maskor på livet, maska av tio, trä på ena ärmen, sticka 40, maska av tio, trä på ärm, sticka resterande 25.
Fortsätt sticka fram-och-tillbaka.
På de första 5 varven minskade jag innanför den rätstickade kanten , det är inte nödvändigt.

 

Axelparti med raglan
-minska 8m/varv genom att: sticka ihop två maskor före, där ärm möter mittparti, och en överhoptagning efter. Alltså 2 m försvinner vid varje raglan.

 

Prova koftan lite vartefter för att se hur högt upp mot nacken du vill sticka.
Avsluta  med 5 rätavarv.

 

I höjd med öppningen vid midjan plockade jag upp fyra maskor i kanten för att sticka i-cordband, på var sida.
Sticka i-cord, slätstickning, rätstickning, korgstickning, resårstickning, mosstickning eller va fanken du vill.

 

Fäst trådar, sy ihop armhålorna.

Klart!

 


Bra att ha en varm kofta när man är ynklig och förkyld.






Kommentarer
M säger:

Du har la kockbyxor på dig =P

Svar: fast jag hävdar att det är mina pjamasbyxor, trots att min moster hade köksgardiner i samma tyg :P
maja

2013-01-24 | 20:51:47
Anna säger:

Du är så himla duktig, det tycker jag.

Svar: men tack!! :)ja, lägger man mycket tid på något så ska man väl bli mer eller mindre duktig på det, sägs det ju :)
maja

2013-01-25 | 20:23:35
Anonym säger:

Jag var lite ouppmärksam när jag läste början av det här inlägget så jag blev lite förvånad när jag läste en rolig slogan på tredje raden:

livet stickas fram och tillbaka.

Svar: haha! underbart!!!
maja

2013-02-08 | 22:42:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin